Gider du lige cut the crap?

 

”Vi er en omstillingsparat og dynamisk virksomhed, der sætter samarbejde og videndeling i højsædet. Vi skal ikke kun skabe værdi for vores kunder, men også for hinanden.”

 

Lyder det bekendt? Så er det måske, fordi du ved en tidligere lejlighed har læst en vilkårlig virksomheds strategi, værdisæt, filosofi, mission, vision eller passion. Måske lyder det endda som noget fra din egen arbejdsplads? Der er nemlig sjældent den store forskel at spore, når virksomheder sætter ord på, hvad de gør, kan og vil.

 

Men det burde der være.

For hvad betyder det at være omstillingsparat hos lige præcis jer? Hvordan sætter I samarbejde og videndeling i højsædet? Hvad går videndeling egentlig ud på i en virksomhed som jeres? Hvordan skaber I værdi for kunderne? For ikke at tale om hinanden? Og hvad er overhovedet værdifuldt for jeres kunder?

 

Hvis du som virksomhed for alvor vil skille dig ud fra mængden med din strategi og sørge for, at alle interessenter – medarbejdere som kunder – forstår, hvad du står for, så skal du vælge dine ord med omhu.

 

Kort sagt: Cut the crap

Hos Morsing gør vi en dyd ud af at udfordre vores kunder på deres (undskyld) crap.

 

Det gør vi blandt andet, når vi holder workshops og kick-offs for ledere og medarbejdere, eller når vores kunder skal implementere nye forretningsstrategier. Her får alle deltagere mulighed for at komme med konkrete og helt lavpraktiske eksempler på, hvordan de tolker udsagn fra eksempelvis en ny strategi.

 

Men hvordan gør du?

Stil 10-20 ledere eller medarbejdere op i en cirkel på din workshop. Kast en bold rundt til hinanden, og læs udsagn op fra strategien. Den medarbejder, der får bolden, skal hjælpe dig med at cutte the crap. Super konkret, involverende og ikke mindst sjovt.

 

Og det kan være en udfordring at blive konkret. Til gengæld er der virkelig mange fordele ved at øve sig i det og involvere hele virksomheden undervejs:

 

  • Alle forholder sig aktivt til den nye strategi.
  • Alle bliver bevidste om, hvad strategien betyder for deres måde at arbejde på.
  • I får forventningsafstemt: Betyder godt samarbejde det samme for alle afdelingerne?
  • Alle involverer sig i den nye strategi og får en bedre forståelse af den.
  • Og sidst men ikke mindst får ledelsen værdifuldt input til formuleringer og implementering.

 

Jeg skal ærligt indrømme, at citatet øverst i indlægget her er hevet ud af den blå luft. Men for det gode eksempels skyld kan vi et øjeblik lade, som om det er Morsings vision:

 

“Vi er en omstillingsparat og dynamisk virksomhed”

Et konkret eksempel er, at vi på en enkelt dag skal forholde os til og rådgive flere forskellige typer af virksomheder om en lang række områder, fra LinkedIn-opslag til krisekommunikation. Et endnu mere konkret eksempel er, at når jeg om lidt har trykket ”udgiv” på indlægget her, skal jeg dykke ned i et årshjul for én type kunde, inden jeg skal holde telefonmøde med en anden.

 

“Vi sætter samarbejde og videndeling i højsædet”

Et eksempel på det er, at vi altid er minimum to konsulenter på en kunde, så man aldrig arbejder alene. Og så har vi faste indslag i kalenderen for hele bureauet – de går under navnene ”Torsdagstips og -tanker” og ”Faglig fredag”. Og helt lavpraktisk: Årshjulet skal jeg udvikle i fællesskab med en kollega, og inden telefonmødet senere sparrer jeg med min chef.

 

“Vi skal ikke kun skabe værdi for vores kunder, men også for hinanden”

Et godt eksempel på det er, at vi … at jeg … Nej. Det er ægte crap. Skal vi hjælpe dig med at tage nogle af de allermest fluffy statements fra din hverdag under kærlig cut the crap-behandling?