”Facebook er da ikke for B2B virksomheder?”

Jo. Det er det.

 

63 procent af danskerne logger dagligt på Facebook, hvilket svarer til 3.654.000. På hvilket andet medie kan du så let komme i dialog med så mange mennesker? Og hvorfor skulle din målgruppe så ikke være der?

 

Jeg bliver ofte mødt af hypoteser som ”Facebook er bare et socialt medie med kattevideoer, der kun bruges privat”, og ”virksomheder skal hellere annoncere på LinkedIn, der hører de til”, og ”den gode, gamle, trykte avis ved man jo, hvad er.”

 

Lad mig slå et par ting fast, og lad os starte med den sidste hypotese:
Hvordan ved du, at jeres annonce i avisen virker? Har du lavet en tracking-URL eller et telefonnummer på din annonce, der kan trackes? Og ved du, at præcis de rette personer fra dit segment ser annoncen? Hvis ikke, er hypotesen vist mere baseret på mavefornemmelse end fakta. Modsat trykte aviser har sociale medier data på alt. Vi kan opsætte mål for alt. Vi kan se præcis hvor mange, der har interageret med jeres indhold, foretaget køb eller fx har udfyldt en leadformular med kontakttilsagn.

 

Facebook ved mere om os, end vi tror. Alt, hvad du liker, læser, skriver om (også i beskeder i Messenger) og klikker på, sætter digitale fodspor, som Facebook gemmer. Ja, det er lidt creepy, men alt den data gør annoncering langt mere præcis og sikrer os væsentligt bedre performance. Det betyder også, at vi kan målrette annoncering meget præcist efter folk, som har interesse for dit produkt eller budskab, eller som har en adfærd, der tilsiger, at de potentielt kunne have det. Til glæde og gavn for jeres virksomhed.

 

Desuden er Facebook langt billigere at annoncere på end LinkedIn – og din målgruppe er der. Kattevideoerne dukker kun op, hvis du tidligere har interageret med den slags indhold, eller dit eget netværk simpelthen deler det.

 

”Men Facebook er jo bare et sted, jeg holder kontakt med familie og venner – ikke en erhvervsrelateret platform.”

 

Well. Hvis du bliver eksponeret for noget interessant indhold, vil du så være mest tilbøjelig til at klikke på det, mens du ligger hjemme på divaneseren, eller mens du sidder på kontoret? Gør det nogen forskel for dig, hvor du ser det og på hvilken platform – hvis det er interessant?

 

Faktum er, at jeg endnu ikke har oplevet en B2B virksomhed, som ikke har haft succes med Facebook-annoncering, hvad end formålet har været leadgenerering, awareness eller anden konvertering. Facebook er et talerør som så meget andet – forskellen her er bare, at nærmest alle danskere er der, og det er muligt at segmentere helt specifikt mod netop dem, du ønsker. Billigere og bedre end på nærmest alle andre platforme.

Hvis du stadig læser med, er jeg forhåbentlig ved at overbevise dig om, at Facebook er en fantastisk annonceringsplatform. Mulighederne er mange – lad mig opridse et par at dem, som kan skabe værdi for de fleste virksomheder.

 

Content is king – især annonceret

De fleste virksomheder arbejder i dag med en contentplan i en eller anden forstand. Der produceres fx artikler, film eller lignende, som benyttes til at skabe aktivitet og awareness via sociale kanaler. Faktum er blot, at den organiske aktivitet på Facebook når ud til mindre end 4 procent af dine følgere, hvorfor du kun når et fåtal, når du poster et opslag. Her bliver annoncering vigtig, for på den måde kan I skabe reel værdi af jeres indhold – fx ved at drive potentielle kunder ind på jeres website. Med annoncering får I engageret nogle mennesker, som I ikke ellers har talerør til i dag – samtidigt med, at I får noget data, som kan bruges aktivt i den efterfølgende annoncering.

 

Leadgenerering

Facebook er genial til at skabe leads og er oven i hatten meget billigere end både Google og LinkedIn. Lead-kampagner fungerer som almindelig annoncering, men hvor vi målretter et budskab mod en specifik målgruppe, som vi ønsker kontakttilsagn fra. Hvis målgruppen interagerer med indholdet, vil der således fremkomme en formular. I dag auto-udfylder Facebook desuden folks kontaktoplysninger, hvorfor det er en hurtig og nem måde for brugerne at afgive permission. Det smarte er også, at folk ikke skal klikke sig ud af platformen for at skrive sig op, men kan gøre det direkte i formularen i Facebook. På den måde undgår man at miste dem, der bouncer, når de bliver sendt ud af platformen.

 

Look-a-likes

Et af de smarte funktioner ved Facebook er, at vi kan målrette kampagner mod mennesker, som ligner vores nuværende kunder. Altså potentielle nye kunder. Dette kan vi, hvis I allerede har data om jeres kunder såsom e-mails, fulde navne, telefonnumre eller andet. Denne liste kan indlæses på Facebook, og ud fra den finder Facebook frem til lignende brugere, målt på adfærd, interesser, demografi, tidligere køb og lignende.

 

Retargeting

Retargeting er helt fænomenalt til fx webshops. Retargeting er det, der sker, når man har været inde og kigge på et produkt på en hjemmeside og pludseligt eksponeres for det eksakte produkt i en reklame andetsteds. Dette kæver blot, at virksomheden indsætter en pixel (et lille javascript) på sin hjemmeside. Den pixel registrerer så besøget, hvorefter den notificerer Facebook. På den måde kan vi nu målrette vores annoncer til personer, som tidligere har udvist interesse for jer eller jeres produkter.

 

Hvis de ikke var klar til at konvertere ved første besøg på hjemmesiden, får vi mulighed for at arbejde på, at de bliver klar til at konvertere. Retargeting bør derfor tænkes ind i et flow af en række trafikskabende kampagner, der varmer kunderne op og afsluttes med en retargeting-kampagne med en CTA om konvertering (opskrivning, køb, kontakt, eller hvad formålet måtte være).

 

Så ja, Facebook er i allerhøjeste grad for B2B-virksomheder. Er du blevet overbevist?