Tjekliste: Har din historie pressepotentiale?


Mange historier fra virksomheder er nok så væsentlige for afsenderen, men interesserer ikke offentligheden og dermed mediernes læsere. Brug denne tjekliste til at vurdere, om din historie har potentiale til at komme i medierne, og brug den også til at grave nye historier med pressepotentiale frem i din virksomhed.


LEVER HISTORIEN OP TIL DE FEM NYHEDSKRITERIER?

  • AKTUALITET. Hvorfor lige nu – er der noget nyt?

 

  • VÆSENTLIGHED. Har historien betydning for modtageren? Ville du selv læse historien, hvis du ikke arbejdede i din virksomhed?

 

  • IDENTIFIKATION. Kan journalisten (og læseren) identificere sig med emnet og ”bruge” nyheden?

 

  • SENSATION. Er historien overraskende og spændende?

 

  • KONFLIKT. Indeholder historien modstridende synspunkter? Er der et problem?

 

LØFT HISTORIEN MED DISSE GREB

  • HOP I HELIKOPTEREN: Kan historien bredes ud til en tendens, så den bliver mindre afsenderorienteret?

 

  • MINUS MARKETING. Tal budskaber og samfundsemner, ikke produkter

 

  • LØSNINGSORIENTERET. Løser historien et (samfunds-)problem?

 

  • OPBAKNING. Kan du få andre aktører til at bidrage med citater eller info? Gerne en uafhængig brancheekspert

 

  • DATA. Medierne elsker nye tal. Lav en survey. Det giver substans og viser tendens.

 

  • KONKRET. Kan vi levere konkrete eksempler på, hvad historien betyder?

 

  • FØRST/EKSKLUSIVT. Kan vi love, at historien ikke har været bragt før i andre medier?

 

Jo stærkere, din historie er ud fra ovenstående, jo ’højere’ kan du gå i kanaler:

 

KANALER

  • Landsdækkende medier

 

  • Lokal- og regionalmedier

 

  • Branchemedier

 

  • Egne kanaler som hjemmeside, LinkedIn, Facebook og nyhedsbreve

Download tjeklisten til at vurdere pressepotentialet her
⇓ 

Pressepotentiale: Få vores tips til, om din historie har potentiale til at komme i medierne.

 

 

Læs også vores indlæg om at sætte smarte PR-mål og måle værdien af din PR-indsats

 

Har du brug for PR-rådgivning? Så tag fat i en af vores kommunikationsrådgivere her