Tjekliste til det skarpe debatindlæg

Hvordan skriver du et godt debatindlæg, der fanger modtagerens interesse og rent faktisk vækker debat? Vi har lavet en guide til dig, der gerne vil have dit debatindlæg ud over rampen.


Indhold

  • Aktualitet. Emnet skal have samfundsrelevans her og nu. Afhængig af dit emne og aktualitet kan du udvælge hvilket medie, du går efter, for der er selvfølgelig forskel på, hvad der er relevant for et smalt branchemedie og et nationalt dagblad.

 

  • Hav en klar holdning. Det giver sig selv, at et debatindlæg skal lægge op til debat. Nogen skal helst kunne mene det modsatte. Kridt banen op og argumenter for din sag. Du skal have is i maven og være glad, hvis du rent faktisk formår at høste kritiske røster.

 

  • Kun ét budskab. Undgå at forvirre læseren. Hvad er dit formål med debatten? Vil du ændre holdninger, adfærd, politik eller blot skabe fokus på et problem?

 

  • Vær konkret. Brug eksempler og anekdoter til at tydeliggøre, hvad problemet er.

 

  • Brug få, vægtige argumenter. Fold dine argumenter ordentligt ud i dit debatindlæg. Tænk elefantbøsse fremfor spredehagl.

 

  • Vis personlighed. Du er afsender – ikke din virksomhed (heller ikke selvom dit debatindlæg repræsenterer virksomhedens holdning). Bring derfor dig selv i spil og brug dit eget sprog. Få gerne feedback fra andre, men vær tro mod din egen måde at udtrykke dig på. Det skal kunne mærkes, at afsenderen er en person.

 

  • Underbyg dine påstande. Brug argumentets tre dele: Påstand, belæg og hjemmel. En påstand må aldrig stå alene. Brug især tal og fakta som belæg.

 

  • Uddel ikke skideballer. Fremstil modpartens synspunkter korrekt og nuanceret. Dit debatindlæg skal være konstruktivt og ikke bare et surt opstød.

 

  • Søg dialog. Forhåbentlig er der to sider af din sag (ellers er der jo ikke noget at debattere). Stil gerne åbne spørgsmål.

 

Form

  • Kort, klar overskrift. Overskriften skal være skarp og vække opsigt/nysgerrighed. Den skal fortælle din holdning til debatten i én sætning.

 

  • Gå direkte til problemets kerne. Undlad en lang, snørklet indledning.

 

  • Brug mellemrubrikker. Vælg nogle få hovedargumenter og inddel dit debatindlæg efter dem med små mellemrubrikker. Når disse fremhæves visuelt undervejs, bliver teksten mere letlæselig, og dit budskab kommer endnu tydeligere frem.

 

  • Fat dig i korthed. Husk at få de vigtigste nuancer med. Tjek mediernes krav til længder, de varierer meget.

 

  • Call to action. Afrund dit debatindlæg med at foreslå en løsning eller stille spørgsmål til videre debat.

Download tjeklisten her
⇓ 

Tjekliste til debatindlæg

 

→ Vurdér din histories pr-potentiale

 

→ Læs mere, hvis du har brug for professionel pr-rådgivning