END IKKE SOM ET SLATTENT HACK: TRE RÅD TIL VISUEL NEWSJACKING

Du følger med i medierne. Du ved, hvad der sker. Nyhederne er der allerede, så hvorfor ikke gribe potentialet med visuel newsjacking? Her får du en guide til, hvordan du udnytter muligheden.

Kort fortalt handler newsjacking om at kapre aktuelle nyheder og udnytte dem til at formidle egne synspunkter. Det gælder ikke om at slå på tromme og hejse flaget ved enhver lejlighed, men om at stå frem, når der opstår en begivenhed, hvor I har noget relevant og sjovt på hjerte.

Nu sidder du nok og tænker, at din virksomhed ikke kan newsjacke. Det passer ikke til jer. Men jo. Alle har et budskab, der skal ud. 

Vi newsjackede håndboldherrernes EM-finale den 28. januar ved at udsmykke Morsings ikoniske kolibri med klaphat og tørklæde.

Grafikken nedenfor blev delt på vores sociale medier og aktuelle nyhedsbrev, som du kan tilmelde dig her.

I kølvandet på det danske tronskifte 14. januar så vi en række vellykkede eksempler på visuel newsjacking, hvor virksomheder tappede ind i dagsordenen med en kreativ kommentar.

Carlsberg talte ind i den royale begivenhed ved at forvandle den velkendte ølkapsel til kongekrone.

MobilePay delte et skærmbillede af en 1-krones overførsel fra Mor til Frederik på sociale kanaler. 


Newsjacking er altså ikke en begrænset kage, som kun få virksomheder er heldige at nappe et stykke af. Vi har samlet en håndfuld gode råd til at gribe nyheden – både hvis I er garvede eller nye inden for disciplinen. 


Tre råd til dit næste virale hit

  1. Kom hurtigt ud over stepperne
    Timing og hurtighed er afgørende parametre, hvis historien skal fange mediernes og dermed læsernes opmærksomhed. For når en relevant begivenhed finder sted, er det om at ride med på bølgen med det samme – det kan være old news allerede i morgen. Ventes der for længe, kan en anden virksomhed have brugt nyheden, og budskabet ender som et slattent hack.

  2. Vær modig 
    Kreativt spin kræver mod, og det belønner modtagerne jer for. I skal turde at have en holdning og give noget af jer selv – også der, hvor underlaget er lidt glat. Og så skal I være klar på, at nogen er med på legen, mens andre ikke er. Men det er uundgåeligt, når man står frem med synspunkter. Dog er det altid en god idé at trykteste visuelle oplæg internt i virksomheden, før I deler dem. 

  3. Gør det med et glimt i øjet 
    Uanset om I indrykker en annonce eller laver et opslag på sociale medier, så husk glimtet i øjet. Humor er det sikreste greb i kreative spin og en særdeles effektiv måde at skille jer ud på. Tænk indsparket som en god joke med et tvist af selvironi.


Mulighederne for newsjacking er mange. Ud over royale begivenheder kan I udnytte store sportsevents, samfundsdebatter eller aktuelle film til at skille jer ud og skabe engagement. 

Premieren på Barbie-filmen er et glimrende eksempel på en begivenhed, der rystede et newsjacking overflødighedshorn af sig, og fik flere virksomheder til at lave kreative spin på lyserøde univers.

Se hvordan Heinz brugte Barbie-filmen til at skabe to fiktive produkter, hvor de på legende vis tænkte Barbie og Ken ind i barbecue og ketchup.


Også newsjacking-veteranen Flügger sætter præg på dagsordenen. De har stor succes med at tænke farvekoder ind i aktuelle samfundsdebatter. De lancerede fx farven ’Irma Blue’ på Instagram, da Irma drejede nøglen.


Newsjacking handler ikke altid om at brage løs, når orkestret spiller. Selv små handlinger kan have stor effekt.

Et godt eksempel er Samsungs lynhurtige respons, da Victoria Beckham delte et billede på Instagram af David Beckham i gang med at reparere parrets tv. Samsung tappede ind i kommentarsporet med humor: ”*Disclaimer: Not all Frame TVs come with this electrician”.

Historien blev grebet af flere medierog viser, at newsjacking nødvendigvis ikke behøver være kompliceret og lig med store kampagner.

Newsjacking skal ikke ses som en selvstændig pr-strategi, men en anderledes måde at skabe synlighed på. Er dit kreative spin eksekveret godt, kan det virkelig batte. Overvej derfor allerede nu, hvilke store begivenheder I meningsfuldt kan newsjacke på i 2024. 

Hold øje med aktuelle nyheder, vigtige frontfigurer og samfundsrelaterede tendenser. Er det fx Super Bowl eller Kong Frederik på Royal Run-banen, I skal knytte en kreativ kommentar til?


Få inspiration i Morsings newsjacking-årshjul

  • SuperBowl (februar)

  • Oscar-uddeling (marts)

  • Kvindernes Internationale Kampdag (marts)

  • International Girls in ICT-day (april)

  • Royal Run (maj)

  • Copenhagen Pride (august) 

  • Kong Frederik eller statsministeren nytårstale (december)


Forrige
Forrige

MORSINGS LYNGUIDE TIL ESG-KOMMUNIKATION

Næste
Næste

SÅDAN UNDGÅR DU VILDLEDENDE GRØN MARKEDSFØRING