MEDIETRÆNING: TJEKLISTE NÅR DU SKAL INTERVIEWES

At interviewe er en disciplin i sig selv – men at være den, der bliver interviewet, er endnu sværere. Det handler ikke kun om at kunne svare på journalistens faktuelle spørgsmål. Det handler også om at styre interviewet mod dine budskaber og ikke mindst om at turde give noget af dig selv. 

Det er nemmere sagt end gjort, og det er her, medietræning kommer ind i billedet. Nogle er naturtalenter, andre har brug for solid guidance, men fælles for alle, der skal interviewes, er, at forudgående medietræning og forberedelse kan være afgørende for dit interview – og dermed det resultat, der kommer ud af det. Vi giver dig her en light version med en tjekliste til, hvad du bør være opmærksom på, hvis du er virksomhedens talsperson.

Når journalisten ringer

  • Hvem taler du med? Notér altid journalistens navn og medie. 

  • Vinkel. Spørg ind til sammenhængen – hvad er den større historie, og interviewer journalisten også andre kilder (i så fald hvem)?

  • Vind tid. Bliver du ringet op uforberedt, så sig evt. til journalisten, at du ringer tilbage. Så køber du tid til at forberede dig. Sig fx ”Jeg er lige på vej ind til et møde, men jeg vil gerne tale med dig om det. Kan jeg ringe tilbage om en halv time?”

  • Citattjek. Bed venligt om at få dine citater sendt til godkendelse, det er journalister vant til. Hold rettelser til et minimum og til fakta.

  • Deadline. Spørg hvornår artiklen mon bringes, så du er forberedt på udgivelsen.

Under interviewet

  • Tænk i citater. Forbered gerne 2-5 skarpe sætninger, der indkapsler dit budskab og har god sandsynlighed for at blive citeret. De bedste citater ender som overskrift.

  • Alt kan citeres. Der er ikke noget, der hedder ”uden for citat”. Alt, hvad du siger, kan ende på tryk. Vær åben, men i afmålte doser.

  • Føl dig ikke presset. Er du i tvivl om fakta, så vend tilbage efter interviewet. Svar ikke på et spørgsmål, hvis du er usikker på svaret – heller ikke hvis journalisten presser på for et hurtigt svar. Har du brug for mere tid til at forberede et svar, så sig: ”Det spørgsmål er jeg ikke den rigtige til at besvare / jeg skal lige undersøge det, jeg vender tilbage.” Journalister arbejder ofte med korte deadlines, så vend tilbage hurtigt. Men husk at journalisten sjældent er der for at få dig ned med nakken, de ønsker oftest blot perspektiv på historien.

  • Svar og flet. Svar på spørgsmålene og flet derefter dine budskaber ind, også selvom du ikke bliver spurgt direkte. Det er din chance for at få dit budskab ud.

  • Tag kontrol. Det er dig, der er ekspert på emnet, ikke journalisten. Hav altid fokus på dine kernebudskaber og styr samtalen derhen.

  • Find et sted med ro. Tag fx ikke et interview, mens du kører bil.

  • Tal, så din bedstemor forstår dig. Hold det simpelt – undgå for mange tekniske fagbegreber og intern lingo. Vær så konkret som overhovedet muligt.

  • Træk vejret. Pausen er din ven. Hids dig aldrig op eller tal ned til journalisten, hvis han/hun er uvidende eller kritisk. Giv gerne dig selv korte tænkepauser.

  • Slap af og vær dig selv. Smil, også selvom du interviewes over telefon – det kan mærkes i den anden ende.

  • Vis personlighed. Fortæl gerne personlige anekdoter og dine holdninger til emnet, det gør ofte kun interviewet (og dermed artiklen) mere interessant. Det kan virke grænseoverskridende, når man udtaler sig på vegne af en virksomhed, men ofte er de bedste erhvervsinterviews dem, hvor man netop krydrer de corporate budskaber med noget menneskeligt.

Forrige
Forrige

MÅL EFFEKTEN AF PR

Næste
Næste

TJEKLISTE TIL BEDRE VIDEOER MED SMARTPHONEN