PUBLIC AFFAIRS
Public affairs – forbindelsen mellem forretning og beslutningstagere
Når talen falder på kommunikation, tænker mange ofte på PR, pressehåndtering, sociale medier og branding. Men en kommunikationsdisciplin som nogle ofte glemmer, er public affairs. Og i en verden, hvor den geopolitiske situation ikke har været mere usikker i mange år, er forståelse for at kunne navigere i det politiske vigtigere end nogensinde før.
Public affairs bør være en integreret del af den samlede kommunikationsservice, og vi rådgiver blandt andet virksomheder inden for energisektoren, spilindustrien, it- og techbranchen. Industrier, der oplever et stigende behov for at forstå og påvirke den politiske dagsorden. Men hvad indebærer public affairs egentlig – og hvordan skaber det forretningsværdi?
Hvad er public affairs?
Public affairs handler grundlæggende om relationen mellem virksomheder eller organisationer og beslutningstagere: Politikere, embedsmænd og myndigheder. Det handler om at sikre sig, at relevante aktører forstår ens virksomheds virkelighed, og hvordan politiske beslutninger påvirker ens forretningsgrundlag, men også hvordan man bidrager konstruktivt til samfundsudviklingen.
Det kan fx handle om at dele faglig viden og indsigt til et lovforslag, skabe opmærksomhed om utilsigtede konsekvenser af ny regulering, eller at sikre sig en plads ved bordet, når nye rammevilkår bliver udformet.
Sådan arbejder man med public affairs i Danmark
I Danmark foregår public affairs ofte noget mere afdæmpet og relationelt end i mange andre lande. Det handler om at opbygge og vedligeholde tillid, troværdighed og langvarige relationer – ikke hurtige quick-fixes. En effektiv public affairs-strategi kræver derfor indsigt og viden om det politiske system og forståelse for timing, dagsordener og processer. Hvornår foregår de politiske forhandlinger, hvornår er der et vindue for at kunne påvirke og bidrage dem, og hvornår bliver lovforslagene og aftalerne præsenteret.
Konkret kan arbejdet indebære:
· Analyse af politiske beslutningsprocesser
· Kortlægning af interessenter og deres positioner
· Udarbejdelse af policy-papers eller høringssvar
· Deltagelse i politiske netværk og møder
· Proaktiv dialog med politikere og embedsmænd
Hvorfor giver public affairs mening?
Mange virksomheder opdager desværre først vigtigheden og betydningen af public affairs, når en ny lovgivning er tæt på at blive implementeret og har en negativ effekt på en forretningsmodel. Derfor fungerer public affairs bedst, når det tænkes ind som en langsigtet kommunikationsindsats, og ved at arbejde langsigtet og strategisk med disciplinen vil virksomheder kunne:
· Foregribe politiske tiltag og tilpasse sig i tide
· Få indflydelse på rammevilkår
· Styrke legitimitet og omdømme i det offentlige rum
· Identificere nye forretningsmuligheder i samspil med politiske mål fx grøn omstilling, digitalisering eller aktuelt oprustningen
Fire udbredte misforståelser om public affairs
Selvom flere og flere virksomheder får øjnene op for public affairs, støder vi ofte på nogle udbredte misforståelser:
“Det er kun for store virksomheder”
Nej, mange mellemstore og mindre virksomheder har også brug for en stemme i det politiske rum og den brede offentlighed, især i brancher under forandring.
“Det handler om skjulte dagsordener”
Public affairs handler om åbenhed og dialog, ikke skjult pres. Troværdighed er nøglen.
“Det er svært at måle værdien”
Ikke nødvendigvis. Når man undgår en dyr regulering, opnår støtte eller får politisk goodwill, er det til at se på bundlinjen.
“Det tager for lang tid”
Public affairs kræver vedholdenhed, ja. Men resultaterne kan også komme hurtigt, hvis man er velpositioneret og klar med sine budskaber fra start af.
Tre gode råd til at komme i gang med public affairs
Kortlæg jeres politiske risici og muligheder.
Hvad rører sig i Folketinget, i EU eller i jeres branche?
Gør jeres budskaber enkle, let fordøjelige og relevante.
Politikere vil som regel gerne lære og få indsigter, men de har ikke tid til lange, tunge rapporter.
Vær til stede, før det brænder på.
Det politiske system belønner altid dem, der bidrager tidligt, konstruktivt og uden en skjult agenda.
I det lys giver det mening at stille sig selv spørgsmålet: Er vi synlige nok over for det politiske landskab og i den brede offentlighed?
Sådan arbejdes der med public affairs
I vores arbejde kobles strategisk kommunikation, public relations og public affairs, så virksomheder både bliver hørt på Christiansborg, forstået i offentligheden og opnår legitimitet.
Vi hjælper vores kunder med alt fra interessentkortlægning, omdømmeanalyser og kontakt til relevante politikere. Og fordi vi kender de brancher, vi rådgiver, indgående, kan vi hurtigt oversætte komplekse budskaber til let forståelige, der giver mening for beslutningstagere og derigennem bidrager positivt til samfundet og virksomheden.